Snižování hmotnosti tzv. neodpružených hmot na závodních vozech je důležitou součástí zlepšování jejich jízdních vlastností a ovladatelnosti. Neodpružené hmoty nejsou od vozovky odděleny tlumičem – například součásti zavěšení kol včetně těhlice. 
V rámci bakalářské práce na Ústavu konstruování proběhly návrh a výroba nových těhlic pro vozidlo Javelin pomocí topologické optimalizace a aditivních technologií. Cílem byla minimalizace hmotnosti při dodržení požadované tuhosti a bezpečnosti dílu. Díky této práci se podařilo výrazně snížit hmotnost těhlic – téměř o 53 %.
Topologická optimalizace probíhala v programu SolidThinking Inspire. Výsledný návrh byl poté analyzován v prostředí programu ANSYS Workbench. Před spuštěním výroby byl vytištěn plastový prototyp, na kterém se ověřila funkčnost a klíčové rozměry návrhu. Poté se přistoupilo k samotnému tisku součástí – stavba metodou SLM z materiálu AlSi10Mg trvala přibližně 50 hodin. Po tepelném zpracování a kontrole na optickém skeneru ATOS se provedlo obrábění funkčních ploch firmou Dakrex engineering sro.

Pro více informací o činnosti odboru a technologii 3D tisku SLM navštivte webovou stránku odboru: http://3Dlaboratory.cz

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *